Масло в АКПП меняли 5 000 км назад, но программно ничего не делали
На прошлой неделе через 30-40 минут езды на скорости 90-110 км/ч на ровной дороге ( без поворотов и уклонов) получаю сильный удар и ошибку GearBox Fault на БД.
После этого АКПП в режиме драйв переключает нормально толчков нет, но ручной режим не включается.
Если авто заглушить и завести, то ошибка пропадает и ручной режим возвращается.
DiagBox не увидел АКПП, а универсальный BOSS V30 показывает ошибку 06 — Fault in pressure regulation (variation recommendation)
Случилась с моим надежным другом небольшая беда, слава Богу отделался малой кровью.
Завел машину, на приборке загорелась красная "лампа Алладина" и STOP, поначалу испугался, заглушил машину, а ехать то надо. завел еще раз, все тоже самое, и на бортовике пишет "Ошибка давления масла" я сразу в Google что за беда такая. по русски ошибок нет ни у кого, нашел только на инглише Oil Pressure Fault. Честно говоря что люди только не пишут, и ооооочень любят приукрашивать вещи. Но все оказалось куда проще.
Достал диагност DIAGBOX посмотрел ошибки. ничего сверх страшного не увидел.
Где то прочитал что у Царя Льва и "Елочки" была бракованная партия масляных фильтров. Так как у меня скоро замена масла, тупить долго не стал, а фильтрами я запасся давно, так что поехал покупать масло. Купил TOTAL 5W30 INEO ECS. Когда добрался до фильтра тут и все понял, собственно все видно на фото.
Если у кого-то случится такое не дай бог, не паникуйте, смотрите первым делом масляный фильтр.
Многие грешат на датчик давления масла, сразу понял что он работает, так как если газовать и вообще дать пинка машине, ошибка пропадает, но как только обороты начнут падать и ошибка тут как тут, следовательно датчик работает.
P/S = Меньше всяких поломок всем, и ровных дорог!
Created: 27. 09. 2003
Updated: 20. 09. 2005
Model: 206, 306, 307, 406 with AL4 Automatic Transmission.
Symptoms
Flashing of the snow or sports light or Automatic Transmission Fault on display.
In most cases the transmission will go into the downgraded mode, or limp home. In this mode the transmission is locked in third speed to enable to continue the operation of the vehicle. This is reported by some drivers as a loss of power. The downgraded mode can be preceded by some very harsh up or down shifts. After stopping and restarting the engine, the transmission will usually return to normal operation.
Most of the time the problem appears at unpredictable intervals. Some owners experience incidences on a daily basis and others may have weeks of trouble free operation between incidents. Normally the malfunction lasts only for short periods, from a few seconds to a minute or two.
The following fault code is logged in the transmission ECU:
"Intermittent fault. Pressure regulation fault, recommendation/variation"
Cause
The pressure regulation fault code is triggered when the ECU senses a difference between the calculated pressure and the actual line pressure in the transmission. The pressure difference is caused by internal leakage. Internal leaks can be caused by mechanical wear, a leak between valve body and transmission casing, incorrect adjustment of the manual valve index spring. The most common cause however is the pressure regulation solenoid valve.
Diagnosis.
The diagnosis is not straightforward, several operations are required to eliminate possibilities.
- Transmission fluid
- Check the fluid level in the transmission and rectify if as required. Low or high fluid levels are equally harmfull.
- Save some of the drained fluid in a clean container for examination.
The transmission may need to be overhauled or replaced if:
The fluid sample is black and smells burnt, contains metal particles, plastic particles or friction material.
New fluid is transparent. Fluid drained from a transmission that has been in operation for some time is usually dark in colour and lacks transparency, this is acceptable and not necessarily an indication of an internal fault. Caution is to be exercised with the fluid assessment.
The following parameters are expected.
At idle in N: 2,4 — 2,8 bars.
At idle in D: 2,8 — 3,1 bars.
Under full load 2200 rpm: 11,3 — 11,7 bars.
If a sensor is faulty a constant pressure of 6,5 bars is maintained by the system. This would also mean that the transmision would be in Limp Home Mode and that the fault is permanent. Since the problem usually is intermittent the pressure readings will check out OK most of the time. If no other problems have been found so far, continue with section 3.
Tension the valve body bolts to 8 NM.
The operations autlined obove will in most cases resolve the pressure regulation problem. If the problem can’t be resolved follow step 4 or 5.
Part No. For soleno />
Part No. For new Borg Warner valves: 2574.16
Part No. For set of magnets: 2221.17
Part No. For transmission fluid. (2 litres): 9736.22
- Only use genuine Peugeot transmission fluid.
- The fluid level must be correct.
- The correct adjustment of the manual valve index spring is very important.
- Adjust the multi-function switch after the valve adjustment.
- Cleanliness is absolutely essential when working on the transmission.